În perioada 11-26 februarie 2019, Accademia di Romania in Roma, organizează expoziția de artă contemporană „Il Castello dei destini riscontrati”, în Galeria de artă Accademia di Romania in Roma.
Citând opera lui Italo Calvino „Castelul destinelor încrucișate” (1969), în care fiecare personaj își spune povestea cu ajutorul unei succesiuni de imagini, și care în final formează o rețea bidimensională de narațiuni care se pot citi în mai multe sensuri, tot așa, poveștile celor patru tineri artiști în expoziție se întâlnesc și comunică prin corespondențe și motive recurente.
Expoziția de față unește drumurile celor patru artiști, care au ca punct de plecare realitatea imediată, percepută prin prisma imaginației, a propriilor amintiri și a bagajului cultural al fiecăruia.
Nucleul central care leagă cele 74 de lucrărieste experiența trăită ca bursier la Roma, și generează patru discursuri diferite despre proiecții personale ale unei realități specifice, despre atitudini referitoare la amintire și experiență, despre procesul de adaptare într-un mediu nou.
Titlul expoziției traduce pe deoparte întâlnirea celor patru interpretări ale aceleași realități specifice și în același timp, întâlnirea în opera fiecăruia a materialelor, a elementelor compoziționale și tematice, fie că este vorba de întâlnirea brutală, coliziunea, dintre vopsea şi pânză sau dintre cerneală şi hârtie în picturile și monotipiile lui Cătălin Tăvală, fie că este întâlnirea în același punct al unor forme abstracte care documentează evenimente și peisaje romane din lucrările Nicoletei Baciu, fie că este vorba de amintirea incompletă a unei întâlniri alterate de uitare în gravurile, schițele și broderiile Andreei Hoha, fie o întâlnire ratată sau râvnită, transformată în claustrare din operele Laurei Șonfălean.
Artiști în expoziție:
Cătălin Tăvală:
Cătălin- Petru Tăvală, născut în 1996, a absolvit Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca, secţia grafică. În prezent beneficiază de o bursă de mobilitate Erasmus în cadrul Accademiei di Belle Arti din Roma, unde îşi desfășoară activitatea artistică.
Proiectul de cercetare “Coliziuni” este o continuare a căutărilor sale în ceea ce privește procesul de alterare al materiei prin instaurarea situațiilor limită și a accidentelor.
Tema abordată pune în lumină aspectul sumbru al orașului contemporan saturat de incidente și evenimente precum accidente, subiecte obscure care distorsionează realitatea si dau naștere unor imagini sensibile şi spectaculoase În compoziţii sunt prezente uneori motive folosite în proiectele anterioare precum violența, dezastrul sau moartea.
În proiectul propus, termenul de coliziune capătă alt sens, acesta reprezentând legătura directă între materialele anorganice folosite în procesul de creație, de exemplu impactul dintre vopsea şi pânză sau mai precis dintre creneală şi hârtie atunci când asupra acestora acționează o presiune folosită in procesul de tipărire.
Din punct de vedere tehnic, Cătălin utilizează tehnica uleiului pe pânză ca principal mod de exprimare, dar folosește de asemenea şi tehnica desenului pe pânză sau monotipia, pe care o asocieză direct cu noțiunea de “accident”. Prin tehnicile abordate acesta încearcă să negocieze un spaţiu între o abordare directă și una subtilă, între elemente figurative şi elemente abstracte sau între siguranţă şi nesiguranţă.
Andreea Hoha:
Andreea Hoha, născuta în 1995 în Cluj-Napoca, și-a desfășurat activitatea și studiile în același oraș, în cadrul Universității de Arta si Design, secția grafică. Momentan masterandă și membră a Uniunii Artiștilor Plastici, a obținut o bursă Erasmus la Roma, unde își continuă studiile legate de multiplicarea prin gravură și experimentele grafice.
Proiectul personal intitulat “Zestrea” abordează tematica zestrei din două puncte de vedere diferite. Pe lângă sensul propriu de zestre ca suma de obiecte, podoabe și haine, se dorește și o abordare interioară a subiectului. Zestrea interioară, constituită din suma amintirilor, experiențelor și cunoștințelor este un bagaj pe care îl purtăm pururea, având o deosebită importanță.
In lucrările proiectului se regăsesc atât lucrări cusute – abordări contemporane ale cusăturii tradiționale, cât și desene și gravuri compuse din fragmente de amintiri și portrete. Prin aspectul neclar al lucrărilor, se dorește evidențierea faptului că amintirile și memoria sunt mereu în mișcare, iar că uitarea și experiențele schimbă fața amintirilor, lăsându-le alterate sau incomplete.
Laura Maria Șonfălean:
Maria-Laura Șonfălean, născută la 26 iunie 1995, absolventă a Liceului Vocațional de Artă din Târgu Mureș, și-a aprofundat studiile în domeniul artelor plastice și a obținut diploma de licență în cadrul secției de pictură a Universității de Arte și Design din Cluj-Napoca. În prezent, este masterand în ultimul an la aceeași instituție și continuă să studieze pictura la Roma, beneficiind de o mobilitate cu plasament Erasmus+. Proiectul ei de disertație rememorează trecutul mai apropiat al României, evocând experiența perioadei comunismului, în strânsă legătură cu simbolul Zidului Berlinului. Titlul „Tăcerea de dincolo de Zid” traduce concepte precum claustrarea, însingurarea și înstrăinarea de o societate și o realitate care par să aparțină unei alte lumi. Ansamblul lucrărilor realizate în acest semestru, caută să păstreze sensibilitatea nostalgică în raport cu contemplarea trecerii timpului.
Nicoleta Baciu:
Nicoleta Baciu, născută la 4 decembrie 1996, este în prezent studentă la pictură, Accademia di Belle Arti di Roma și beneficiază de bursa Laziodisu. Lucrările sale prezintă atât subiecte abstracte cât și figurative. Lucrările figurative aparțin unei serii care descrie dificultatea de a crește și de a se integra în societate. Personajele sunt meditative și creează o atmosferă oarecum pesimistă. Lucrările abstracte ilustrează evenimente, peisaje și experiențe ale artistului în perioada studiului la Roma.